Assalam dan selamat sejahtera. DIY kali ini berkaitan dengan komponen
dalam enjin campro itu sendiri. Kali ini kita cuba cuci throttle body.
Memandangkan dah empat tahun sejak dibeli memang aku tak pernah cuci TB
ni, maka kali ini aku nak cuba DIY cuci TB ni. Tak perlu banyak
perkakasan sebenarnya, cuma spanar saiz 8 dan 10 sahaja.
Hehe maaf ruang enjin kereta rally memang kotor.
Untuk enjin campro IAFM, TB terletak di belakang kotak penapis angin.
Jadi untuk mengakses TB, kena keluarkan kotak penapis angin dahulu, tak
nak buka pun boleh, tapi nanti ruang jadi agak sempit dan terhad.
Tanggalkan juga paip laluan angin ini.
Inilah dia TB, tersorok sedikit, di atas link stereng kuasa.
Tak kotor sangat pada aku walaupun dah empat tahun dipandu, dengan jarak
perbatuan lebih kurang 150 ribu KM. Tapi kalau dibersihkan lebih baik
kan.
Kerja-kerja menanggalkan TB, ada empat skru semuanya, buka dengan cermat
dan berhati-hati takut skru terjatuh di celah ruang enjin.
Jangan lupa tanggalkan juga satu soket dan satu paip getah di badan TB sebelum skru dibuka
Ok, rupa TB di luar enjin kereta, baru nampak kotornya hehe
Ini rupa inlet ke IAFM, jangan lupa lap dengan kain kering dan bersih.
Part number TB campro IAFM. Jenama BOSCH tu.
Untuk mencuci TB, digalakkan dapatkan TB cleaner di kedai alat ganti.
Tapi memandangkan kerja aku ni ad-hoc, tak sempat nak mencari di kedai,
aku cuci dengan petrol dan berus sahaja. Namun, ada pendapat yang tidak
menggalakkan kaedah ini. Jadi dapatkan TB cleaner.Amcam? berkilat macam
baharu tak?
Pasang semula TB, pastikan semua paip dan socket dipasang semula, skru
dengan ketat dan kemas. Jangan terlalu ketat sangat, rosak "trip" skru
nanti.
Pasang semula kotak angin dan sambungan ke TB, pastikan semua komponen
yang ditanggalkan tadi dipasang dengan kemas dan rapi. Selesai
pemasangan, jangan terus hidupkan enjin. TB perlu diset semula terlebih
dahulu mengikut kaedah berikut.
- Masukkan kunci, pusing kunci sehingga posisi ON, maknanya semua lampu amaran menyala, jangan hidupkan enjin. Tunggu untuk 2 minit lebih kurang. Kemudian tutup kembali suis kunci.
- Dengan posisi kunci OFF, pijak paddle minyak sehingga habis, dan pusing semula kunci kereta ke posisi ON. Tunggu sekitar 10 saat. Anda akan mendengar bunyi "buzzing" dari ruang enjin.
- Lepaskan paddle minyak, kemudian cuba hidupkan enjin kereta anda.
Kredit: http://faieelegance.blogspot.com/2014/01/diy-throttle-body.html
No comments:
Post a Comment