FacebookTwitter
Kepada
orang awam, tahukah anda yang anda sebenarnya boleh melakukan sendiri urusan
pindahmilik hartanah anda kepada waris anda (seperti isteri, suami, anak, ibu
bapa dan sebagainya) tanpa perlu menggunakan khidmat peguam.
Walaupun
mungkin ramai yang tidak sedar akan perkara tersebut, hakikatnya, dengan
melakukan sendiri urusan pindah milik hartanah, ia dapat mempercepatkan urusan
dan dapat menjimatkan kos.
1.
Syarat-syarat Pindahmilik Hartanah Kepada Waris Yang Boleh Dilakukan Sendiri
Terdapat
syarat-syarat yang perlu dipatuhi oleh seseorang sebelum boleh melakukan
sendiri urusan pindah milik tersebut:
i.
Pemberi Pindah Milik (PPM) adalah tuan punya berdaftar hartanah tersebut. Dalam
erti kata lain, dalam geran tertulis nama PPM sebagai tuan punya berdaftar.
Sekiranya dalam geran masih lagi nama orang lain dan bukannya nama PPM maka
khidmat nasihat peguam adalah diperlukan.
ii.
Hartanah tersebut bebas daripada sebarang halangan (free from all
encumbrances). Misalnya Hartanah tersebut tidak digadaikan kepada mana-mana
bank atau bebas daripada sebarang kaveat oleh mana-mana pihak. Jika hartanah
tersebut terdapat sebarang halangan yang tidak memungkinkan ianya dipindah
milik, maka sila dapatkan nasihat dan khidmat peguam untuk menyelesaikannya
terlebih dahulu.
iii.
Urusan pindah milik tersebut tidak melibatkan transaksi jual beli di antara PPM
dan Penerima Pindah Milik (PNPM). Jika ia melibatkan urusan jual beli di antara
kedua-dua belah pihak tersebut, satu perjanjian jual beli perlulah disediakan
dan ditandatangani oleh mereka terlebih dahulu. Dan sudah semestinya, adalah
digalakkan perjanjian jual beli itu disediakan oleh peguam.
iv.
Balasan pindah milik hartanah adalah atas dasar “balasan kasih sayang”
semata-mata dan tidak melibatkan balasan wang ringgit atau tanpa melibatkan
sebarang terma yang bersangkutan dengan jual beli.
2.
Bagaimanakah Langkah-langkah Yang Perlu Diambil Untuk Melaksanakan Urusan
Pindah Milik Tersebut?
i.
Dapatkan Kebenaran Pindah Milik Daripada Pihak Berkuasa Negeri
Sila
lihat dalam geran hartanah, sekiranya hartanah tersebut tertakluk kepada
sekatan kepentingan, misalnya dalam geran ditulis, “Tanah ini tidak boleh
dipindahmilik melainkan mendapat kebenaran bertulis daripada Menteri Besar atau
Pihak Berkuasa Negeri atau Pengarah Tanah dan Galian terlebih dahulu”.
Maka
sebelum pindah milik boleh dilakukan, PPM hendaklah terlebih dahulu menyerahkan
permohonan kebenaran pindah milik (consent) tersebut di pejabat tanah yang
berkenaan.
Caranya,
dapatkan borang kebenaran pindah milik di pejabat tanah dan isi segala maklumat
yang dikehendaki dalam borang tersebut dengan menggunakan pen dakwat cair warna
hitam. Lampirkan dokumen-dokumen sokongan yang diperlukan semasa serahkan
permohonan tersebut di pejabat tanah.
Di
antara dokumen-dokumen sokongan yang diperlukan adalah seperti salinan kad
pengenalan PPM dan salinan kad pengenalan PNPM, salinan asal carian rasmi ,
salinan resit cukai tanah tahun terkini, salinan surat nikah (jika suami
isteri), salinan surat beranak (jika anak/ibu bapa/ adik beradik), dan salinan
geran asal hartanah.
ii. Isi
Borang Pindah Milik (Borang 14A)
Setelah
kebenaran pindah milik diperolehi, sila dapatkan/ beli Borang Pindahmilik
(Borang 14A) daripada pejabat tanah dan sila isi segala maklumat yang
dikehendaki di dalam borang pindahmilik tersebut.
Sekiranya
anda tidak pasti bagaimanakah cara untuk mengisi Borang 14A tersebut, sila
dapatkan bantuan daripada kerani yang bertugas di kaunter pendaftaran pejabat
tanah, atau kebiasaannya, sampel borang tersebut ditampal di notice board di
bahagian pendaftaran pejabat tanah. Ikut sahaja sampel tersebut.
iii.
Tandatangan Borang Pindah Milik Dihadapan Peguam atau Penolong Pegawai Daerah
Selepas
diisi sepenuhnya Borang 14 tersebut, kedua-dua PPM dan PNPM hendaklah
menurunkan tandatangan dalam Borang pindah milik (Borang 14A) tersebut
dihadapan Penolong Pentadbir Tanah (ADO) sebagai saksi.
Anda
juga boleh mintak bantuan peguam sebagai saksi untuk tanda tangan borang pindah
milik tersebut, tetapi kebiasaannya peguam akan kenakan sedikit charge
perkhidmatan sebanyak RM50 (maksimum) untuk setiap penyaksian yang dibuat.
iv.
Hantar Permohonan Adjudiksai (Permohonan Nilaian Duti Setem) di LHDN
Selepas
itu, sila serahkan permohonan adjudikasi (penilaian duti setem pindah milik) di
Unit Stem, Pejabat Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Anda boleh lakukan sama
ada secara manual atau secara online.
Untuk
proses secara manual anda kena isi borang yang disediakan di kaunter stem dan
sila sertakan sekali bersama-sama borang permohonan tersebut dokumen-dokumen
sokongan yang diperlukan seperti salinan geran hartanah, salinan borang pindah
milik yang telah ditandatangani dan disaksikan, salinan kad pengenalan PPM dan
PNPM, salinan surat beranak/ salinan sijil nikah PPM dan PNPM, salinan surat
kebenaran pindah milik dan lain-lain dokumen sokongan yang diperlukan oleh
LHDN.
Sekiranya
anda serahkan permohonan secara on line, anda boleh layari
www.hasil.gov.my/stamp. Anda perlu mendaftar terlebih dahulu untuk membolehkan
anda log in dalam web site tersebut. Dokumen-dokumen sokongan yang diperlukan
hendaklah discan dan diupload di dalam page yang disediakan.
v.
Terima Notis Nilaian Duti Setem Pindah Milik
Biasanya
dalam tempoh 8 hari bekerja, LHDN akan hantar kepada anda Notis Taksiran Duti
Stem yang menjelaskan tentang berapa banyakkah duti stem pindah milik yang anda
kena bayar.
Duti
Stem yang dikenakan adalah mengikut nilai pasaran semasa hartanah tersebut.
Nilai pasaran tersebut ditentukan oleh Jabatan Penilaian dan Pengurusan Harta
(JPPH), dimana JPPH akan memaklumkan kepada LHDN tentang berapakah nilaian
semasa hartanah yang hendak dipindah milik tersebut.
Bedasarkan
kepada itulah LHDN akan tentukan berapakah duti stem pindah milik yang
dikenakan kepada anda. Semakin tinggi nilai pasaran semasa hartanah tersebut,
maka semakin tinggilah duti stem yang akan dikenakan.
vi.
Bayar Duti Setem Pindah Milik
Untuk
duti stem pindah milik atas balasan Kasih Sayang daripada suami kepada isteri
dan sebaliknya, bayaran duti stem pindahmilik adalah dikecualikan. Manakala
untuk duti stem pindah milik atas balasan Kasih Sayang daripada bapa/ ibu
kepada anak dan sebaliknya, bayaran duti stem pindahmilik adalah sebanyak 50%
daripada duti stem sebenar yang akan dikenakan.
Untuk
pindah milik yang dibuat atas balasan Kasih Sayang sesama adik beradik, anak
saudara kepada bapa/ ibu sudara dan sebaliknya, dan lain-lain, tiada
pengecualian atau potongan duti stem diberikan. Dalam erti kata lain, mereka
akan dikenakan bayaran duti stem penuh mengikut nilaian semasa hartanah
tersebut.
vii.
Tempoh Bayaran Duti Setem Pindah Milik Perlu Dibuat
Anda
mempunyai masa selama 30 hari untuk menjalaskan bayaran duti stem pindah milik
tersebut di LHDN. Sekiranya gagal, anda akan dikenakan penalti atas kelewatan
bayaran tersebut. Selepas bayaran dibuat Sijil Bayaran Duti Stem Pindah milik
akan dikeluarkan oleh LHDN dan ia perlu dilampirkan sekali di dalam Borang
Pindah milik tersebut.
viii.
Pendaftaran Pindah Milik di Pejabat Tanah
Setelah
itu, bolehlah anda uruskan pendaftaran pindah milik di pejabat tanah. Diantara
dokumen-dokumen yang anda perlukan untuk masuk permohonan pendaftaran pindah
milik adalah seperti berikut:-
•
Salinan Kad Pengenalan PPM dan PNPM beserta salinan surat beranak/ sijil nikah
(jika berkenaan)
• Borang pindah milik yang telah dimati stem (diadjudikasi)
• Geran Hartanah yang asal
• Resit Asal bayaran cukai tanah dan cukai pintu tahun terkini (jika rumah/ kedai)
• Sijil Bayaran Duti Stem Pindah Milik
• Notis Taksiran Duti Stem Pindah Milik
• Salinan Asal Surat Kebenaran Pindah Milik
• Fee pemprosesan (berbeza beza mengikut negeri masing-masing)
• Borang pindah milik yang telah dimati stem (diadjudikasi)
• Geran Hartanah yang asal
• Resit Asal bayaran cukai tanah dan cukai pintu tahun terkini (jika rumah/ kedai)
• Sijil Bayaran Duti Stem Pindah Milik
• Notis Taksiran Duti Stem Pindah Milik
• Salinan Asal Surat Kebenaran Pindah Milik
• Fee pemprosesan (berbeza beza mengikut negeri masing-masing)
ix.
Pengeluaran Geran Baru Yang Telah Dipindah Milik
Setelah
permohonan pindah milik didaftarkan oleh pejabat tanah, pejabat tanah akan
keluarkan geran asal yang baru yang telah dipindahmilik kepada nama PNPM.
Tempoh proses pengeluaran geran asal yang baru berbeza-beza mengikut negeri
masing-masing. Paling lama mungkin ambil masa dalam 2 minggu. Ada sesetengah
negeri dalam masa 1 jam pun sudah siap geran baru.
Maka
selepas dapat geran asal yang baru, selesailah sudah proses pindah milik
hartanah kepada waris anda. Mudah, jimat dan praktikal bukan?
kredit kepada
https://www.facebook.com/salkukhairi.abdsukor/posts/834321366607452
No comments:
Post a Comment