12 April 2022

13 January 2017

PERBANDINGAN DI ANTARA KHUNSA DAN MUKHANNAS

Posted 13 December 2008 by towardsmardhatillah in Islamic Studies.


Secara fitrah Allah Taala mencipta mahklukNya dalam keadaan berpasangan, iaitu lelaki dan perempuan bagi kelompok manusia serta jantan dan betina bagi kelompok haiwan sebagai langkah asas bagi proses pembiakan. Selain itu terdapat species haiwan khunsa seperti siput, kerang dan ikan kerapu yang memiliki dua jantina bagi proses pembiakan. Khunsa juga wujud dikalangan manusia. Kewujudan makhluk-makhluk ini merupakan tanda-tanda kebesaran dan juga keagungan Allah Taala.


Dari segi fiqh Islam, Manusia khunsa ialah individu yang tidak diketahui jantinanya sama ada lelaki ataupun perempuan disebabkan dia memiliki zakar dan faraj serentak ataupun tidak memiliki kedua-duanya langsung semenjak asal. Khunsa terbahagi kepada dua jenis, iaitu khunsa musykil (khunsa yang diragui) dan juga khunsa ghair musykil (khunsa yang tidak diragui). Khunsa musykil ialah individu yang tidak diketahui langsung jantinanya disebabkan tiada sebarang tanda-tanda yang boleh diklasifikasikan sebagai lelaki ataupun perempuan. Manakala khunsa ghair musykil pula ialah individu yang sudah dapat dipastikan sama ada dia itu wajar dikatogarikan sebagai lelaki ataupun perempuan melalui tanda-tanda seperti kedatangan haid.


Harus dari sudut hukum syarak bagi khunsa ghair musykil untuk berkahwin tetapi haram bagikhunsa musykil untuk berkahwin. Jika khunsa ghair musykil itu seorang lelaki, maka pasangannya mestilah perempuan. Jika dia itu seorang perempuan, pasangannya ialah seorang lelaki. Malah harus juga bagi individu terbabit (khunsa ghair musykil) untuk memotong atau membuang salah satu alat kemaluannya yang tidak berfungsi sama ada untuk bersetubuh ataupun untuk kencing (membuang air kecil).


Dari pembahagian harta pusaka, khunsa ghair musykil akan mendapat bahagian haknya seperti mana kaum perempuan ataupun lelaki. Namun bagi khunsa musykil, menurut al-Imam Abu Hanifah; dia hanya mendapat bahagian yang lebih sedikit jika dibandingkan dengan pihak lelaki dan juga perempuan. Menurut, al-Imam Malik, Abu Yusuf dan al-Syiah al-Imamiyah, seseorang khunsa musykil berhak mengambil hak pusaka secara pertengahan antara bahagian lelaki dan juga perempuan. (sila rujuk kitab Fiqh al-Sunnah, jld.3, hlm 485)


Selain lelaki, perempuan dan khunsa, ada juga golongan lain yang wujud dalam kalangan masyarakat manusia, iaitu mukhannas. Mukhannas bermaksud: seseorang yang menonjol dirinya menyerupai wanita. Golongan ini dilaknat oleh Rasulullah sebagai musuh Allah. Dalam bahasa Melayu mukhannas juga dikenali sebagai pondan atau Mak Nyah ialah lelaki yang bertindak menyerupai wanita. Perbezaan antara khunsa dan mukhannas adalah amat ketara sekali. Khunsa memiliki zakar dan faraj serentak ataupun tidak memiliki kedua-duanya langsung semenjak asal. Sedangkan mukhannas hanya memiliki zakar sahaja semenjak asal tetapi sikapnya menjadi lembut lebih daripada seorang wanita disebabkan dorongan naluri dan tekanan jiwa yang dahsyat hinggakan ada yang sanggup menjalani pembedahan plastic untuk memilik fajar dan payu dara. Dengan kata lain, seorang mukhannas ataupun pondan itu sebenar adalah seorang pesakit jiwa.


Namun mengikut Kamus Dewan Bahasa yang disusun oleh Teuku Iskandar, pondan bermaksudlelaki sebagai wanita dan wanita sebagai lelaki. Manakala khunsa pula didefinisikan sebagaipondan. Pasti sekali definisi khunsa sebagai pondan itu salah kerana kewujudan khunsa ditentukan oleh Allah Taala. Sedangkan kewujudan mukhannas atau pondan pula disebabkan penyakit tekanan jiwa yang dialami oleh seseorang yang akalnya dikuasai oleh nafsu jahat. Malah definisi itu juga turut mempengaruhi minda mereka yang gila menukar jantina untuk menganggap diri mereka adalah khunsa yang telah ditakdirkan oleh Allah Taala. Lantaran penyakit jiwa yang dialami, pondan sanggup berpakaian perempuan dan menggoda kaum lelaki demi untuk memuaskan nafsu sex rambangnya sama ada dengan cara mengulum dan menghisap zakar lelaki lain ataupun dengan cara mengamalkan tabiat sex umat Nabi Luth a.s(homosexual) yang ahirnya dimusnahkan oleh Allah Taala.


Mafhum firman Allah: Maka setelah datang keputusan Kami, Kami jadikan bahagian yang di atasnya jatuh ke bawah (dibalikkan permukaan bumi) dan Kami turunkan kepada meeka hujan batu daripada tanah-tanah yang terbakar panas yang jatuh berturut-turut. (Surah Hud, ayat 82).


Malah ada dikalangan mereka yang gemar menjalani kehidupan seperti pelacur semata-mata inginkan kepuasan sexual. Melalui aktiviti sundal ini, pondan-pondan yang sudah rosak jiwa dan akal mereka akan berpeluang mengumpul wang bagi tujuan merubah bentuk badan mereka. Ada yang sanggup mendapatkan suntikan hormon untuk membesarkan payu dara dan tidak kurang juga yang begitu gila untuk melalui pembedahan plastic untuk memiliki faraj disamping memotong zakar mereka. Walau apa cara sekalipun diusahakan, pondan tetap juga seorang lelaki!


Kewujudan pondan di seluruh negara merupakan satu gejala buruk yang perlu ditangani segera dan bukannya dibiarkan mereka berkeliaran sepertimana yang didapati di Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur. Ini kerana aktiviti sex yang diamalkan pondan adalah salah satu penyebab menularnya bala penyakit Hiv Aids dalam kehidupan masyarakat. Sebagai langkah mengatasi masalah ini, pihak kerajaan disaran mengambil tindakan tegas dengan menubuhan pusat pemulihan akhlak khusus bagi berusaha mengubati jiwa serta akal golongan pondan yang rosak akibat dikuasai oleh nafsu jahat. Adalah tidak adil jika kerajaan sanggup menghabiskan wang berjuta-juta ringit bagi membiayai Pusat Serenti khusus untuk penagih-penagih dadah tetapi dalam masa yang sama kerajaan juga sanggup membiarkan golongan pondan ini hanyut dalam kehidupan dosa yang sentiasa mengundang bala dan kemurkaan Allah Taala.

No comments: