PRINSIP MAQASID SYARIAH
1) Menjaga keselamatan agama (خفظ الدين )
Matlamat
syariah yang pertama dan terpenting adalah kehidupan seseorang Muslim
ialah menjaga keselamatan agama. Agama menjadi pemisah kualiti sebenar
seorang Muslim dan amat berkait rapat dengan aspek akidah. Dalam konteks
organisasi, aspek keagamaan perlu dititikberatkan. Kegiatan yang
dilaksanakan perlulah dijaga agar tidak bercanggah dengan ajaran yang
berteraskan fahaman tauhid serta tidak menggugat akidah yang dianuti
seseorang. Membebaskan minda dan kepercayaan manusia dari dibelenggu
kurafat, tahyul, bid'ah , munafik, ideologi , dan taklid buta merupakan
perkara utama yang ditegaskan menurut susunan atau hierarki maqasid
syariah.
Islam
datang untuk membebaskan minda dan kepercayaan manusia daripada
belenggu khurafat, tahyul, kemunafikan dan kesyirikan. Islam mengajak
manusia beriman kepada Tuhan yang Satu dan Esa iaitu Allah s.w.t. dan
perkara-perkara yang berkaitan dengannya (rukun iman) serta menjauhi
anasir-anasir syirik dengan menjelaskan pelbagai panduan unluk
melaksanakan ketaatan kepada Allah s.w.t.
Contohnya Ibarat
rumah yang dilengkapi dengan tiang dan bumbung, begitu juga dalam
agama,kita perlu menjaga akidah kita dengan solat. Solat merupakan tiang
agama menakala bumbung rumah pula diikuti dengan amalan yang dilakukan.
Firman
Allah s.w.t dalam Surah al-lkhlas ayat 1-3: "Katakanlah wahai Muhammad,
Allah itu Satu. Allah tempat tumpuan [meminta]. Dia tidak beranak dan
tidak diperanakkan dan tidak ada sesuatu pun yang menyamai denganNya".
Pada masa yang sama, Allah s.w.t telah mensyariatkan dakwah dan jihad
sebagai pendekatan yang afirmatif untuk kelangsungan pemeliharaan
kesucian dan kepercayaan terhadap agama Islam.
Firman
Allah s.w.t. dalam Surah All Imran ayat 10: Kamu adalah umat yang
terbaik yang dilahirkan untuk manusia, kamu menyuruh kepada yang makruf
dan mencegah daripada yang mungkar, dan kamu beriman kepada Allah. . .
". .
2) Menjaga keselamatan jiwa (nyawa) (خفظ النفس)
Maqasid
syariah ialah menjaga dan memelihara jiwa (nyawa) serta tubuh badan
manusia. Justeru itu, Islam telah mewajibkan setiap individu untuk
menjaga keselamatan diri masing-masing dan pada masa yang sama melarang
keras perbuatan yang boleh mengancam keselamatan nyawa diri sendiri atau
orang lain.
Contohnya:
Dalam peraturan jalan raya kita perlulah patuh kepada lampu isyarat
agar kita dapat mengelakkan daripada berlakunya kemalangan, begitu juga
dengan manusia. Allah telah menentukan yang terbaik buat hambanya, jika
kita merasai kesedihan jangan menyakiti diri atau nyawa sendiri mahupun
orang lain sebagai penyelesaian setiap masalah.
Hal ini mewajibkan seseorang itu memelihara nyawanya dan nyawa orang lain sejajar dengan firman Allah , iaitu :
Maksudnya:
''Dengan
sebab ( kisah pembunuhan kejam ) yang demikian itu, Kami tetapkan atau
Bani Israel, bahawasanya sesiapa yang membunuh seorang manusia dengan
tiada alasan yang membolehkan membunuh orang itu, atau (kerana)
melakukan kerosakan di muka bumi, maka seolah - olah dia telah membunuh
manusia semuanya, dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seorang
manusia, maka seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia
semuanya.''
( Surah al - Maidah 5:32 )
Maksud
ayat tersebut menjelaskan bahawa nyawa perlu dipelihara oleh setiap
individu. Oleh itu, dalam konteks organisasi , persoalan keselamatan
harus diberi keutamaan. Hal ini termasuklah unsur keselamatan di tempat
kerja atau di sesebuah lapangan perlu dititikberatkan. Segala kegiatan
yang boleh menggugat atau mengancam nyawa manusia hendaklah dihindari.
Firman Allah s.w.t. lagi
Katakanlah:
"Marilah kubacakan apa yang diharamkan atas kamu oleh Tuhanmu yaitu:
janganlah kamu mempersekutukan sesuatu dengan Dia, berbuat baiklah
terhadap kedua orang ibu bapa, dan janganlah kamu membunuh anak-anak
kamu karena takut kemiskinan, Kami akan memberi rezeki kepadamu dan
kepada mereka, dan janganlah kamu mendekati perbuatan-perbuatan yang
keji, baik yang nampak di antaranya maupun yang tersembunyi, dan
janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya)
melainkan dengan sesuatu (sebab) yang benar". Demikian itu yang
diperintahkan kepadamu supaya kamu memahami(nya).
( Surah al-Anam ayat 151)
3) Menjaga keselamatan akal ( خفظ العقل)
Menjaga
akal dan pemikiran merupakan salah satu daripada matlamat syariah
Islam. . Melalui keistimewaan inilah manusia diberikan status sebagai
khalifah untuk memakmurkan bumi bersesuaian dengan ketentuan dan
perintah Allah s.w.t. Melaluinya manusia dapat mengeksploitasi segala
anugerah alam untuk kesejahteraan manusia. Bersesuaian dengan tujuan ini
dan agar akal dapat berfungsi dengan sewajamya, syariah Islam telah
menegaskan mengenai kepentingan untuk menuntut dan menguasai ilmu
pengetahuan. Firman Allah s.w.t.
"Bacalah dengan nama Tuhanmu yang telah mencipta. . .
(Surah al- Alaq ayat 1)
Oleh
itu, akal dan pemikiran perlu dijaga kerana merupakan anugerah Allah
yang paling berharga kepada manusia. Akal dan pemikiran juga merupakan
keistimewaan daripada Allah SWT yang membezakan manusia dan makhluk yang
lain. Akal bukan sahaja perlu dijaga, tetapi perlu disuburkan fungsinya
pembacaan demi kebaikan umat sejagat. Syariah Islam juga dalam
usahanya menjamin kewarasan dan kekuatan berfikir telah mengharamkan
sebarang bentuk perlakuan yang boleh untuk menjejaskan fungsi akal.
Contohnya segala
unsur yang boleh merosakkan akal adalah sama sekali dilarang dalam
islam, termasuklah minum arak, mengambil dadah, serta memirkan perkara
yang tidak terjangkau oleh akal manusia.
Hal ini disebut di dalam firman Allah :
Maksudnya:
''Wahai
orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, judi, pemujaan
berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah adalah (
semuanya) kotor ( keji) dari perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu
menjauhinya supaya kamu berjaya.''
(surah Al-Maidah ayat 90)
Akal
akan bertindakbalas melalui pelbagai ilmu yang dimiliki. Jika akal atau
minda manusia tidak di isi dengan ilmu pengetahuan, ianya akan
mengakibatkan kelemahan kekuatan berfikir. Jika ini terjadi, manusia
akan mensia-siakan fungsi kemanusiaan dan kekhalifahannya. Kehidupan
meraka akan menjadi rendah nilaianya dan kadangkala lebih hina daripada
haiwan yang hanya hidup untuk rnakan, minum dan memuaskan hawa nafsu
sahaja.
4) Menjaga keselamatan maruah dan keturunan ( خفظ النصب )
Syariah
Islam amat mementingkan persoalan ini. Memelihara maruah dan keturunan
manusia merupakan salah satu matlamat syariah Malah Islam sendiri,
dibina atas akhlak yang mulia. . Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang
bemaksud: "Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempumakan akhlak yang
mulia". jika diteliti seluruh perintah dan larangan Allah s.w.t, akan
didapati bahawa ianya bertujuan semata-mata untuk membentuk keperibadian
yang luhur dan terhomat.
Lihatlah
kepada kesan kewajipan bersolat, berpuasa, mengeluarkan zakat,
menunaikan ibadat haji dan lain-lain lagi. Semua ibadat khusus ini jika
ditunaikan dengan penuh ketertiban akan dapat membentuk ketinggian dan
kemuliaan akhlak. Oleh itu segala bentuk yang boleh membawa kepada
pencabulan maruah dan keturunan manusia adalah dilarang sama sekali.
Jika diperhatikan tegahan dan larangan Allah s.w.t., ianya mempunyai
tujuan yang satu iaitu untuk menghindarkan manusia daripada terjatuh ke
lembah kehinaan.
Contohnya seperti
pengharaman zina, mengumpat, bercakap bohong, mencuri dan lain-lain
lagi. Ianya mempunyai tujuan yang satu iaitu untuk menghindarkan manusia
daripada terjatuh ke lembah kehinaan. Lantaran itulah, Allah s.w.t.
telah mengharamkan perbuatan-perbuatan ini. Allah s.w.t. telah berfirman
Maksudnya:
''Dan janganlah kami menghampiri zina . Sesungguhnya zina itu adalah
satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa
kerosakan )
( Surah al- Isra' 17:32 )
Dalam soal pengharaman judi dan meminum arak, Allah s.w.t, berfirman
bermaksud:
"Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya [meminum] khamar,
berjudi, menyembah berhala dan bertenung nasib adalah perbuatan keji
daripada perbuatan syaitan, makajauhilah perbuatan-perbuatan itu. . . ".
( Surah al-Maidah ayat 90)
Dalam
konteks organisasi , perkara yang boleh mendorong kepada perbuatan zina
dan mencabul kehormatan orang lain hendaklah dihalang dengan segera.
Hal ini dapat dilaksanakan dengan meningkatkan kesedaran beragama serta
mewujudkan budaya yang boleh mengukuhkan nilai dalaman dan akhlak
pekerja. Dengan itu, organisasi dapat dilihat .Kesimpulannya, seluruh
perintah dan larangan Allah s.w.t. dapat dikaitkan dengan kepentingan
untuk menjamin kehormatan dan maruah diri.
5) Menjaga keselamatan harta
Menjaga dan memiliki harta merupakan salah satu tujuan atau maqasid syariah. Tt Tidak
dapat dinafikan bahawa kehidupan yang sempuma bagi sesorang manusia
juga amat berkait rapat dengan pemilikan dan penguasaan terhadap harta.
Menyedari hakikat inilah, syariah Islam telah menggariskan peraturan,
hukum dan undang- undangnya yang tersendiri dalam soal kehartaan. lanya
dibincangkan secara meluas di dalam displin dan bidangnya yang
tersendiri yang dikenali sebagai Fiqh Muamalat Umumnya, bidang ini telah
menggariskan prosedur-prosedur tertentu bermula sejak dari usaha untuk
memiliki, menguasai dan membelanjakan sesuatu harta.
Contoh untuk
mendapatkan harta mengikut cara yang betul, Islam mensyariatkan kaedah
pemilikan harta seperti jual beli, sewaan dan sebagainya. Manakala bagi
melindungi keselamatan harta, Allah mengharamkan jenayah mencuri dan
mengarahkan kuatkuasa undang-undang hudud serta mengharamkan kita
memakan harta anak yatim. Pemilikan
harta hendaklah diusahakan melalui cara dan pendekatan yang diharuskan.
Dalam hal ini, misalnya syariah Islam telah mengharuskan jual beli dan
telah mengharamkan riba. Di samping itu, dalam usaha pemilikan harta
ini, selain daripada riba, syariah Islam juga misalnya telah
mengharamkan perjudian, rasuah dan pengurangan atau penipuan dalam
timbangan.
“Dan
orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka
(hukumnya ) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab
apa yang telah mereka telah usahakan ,(juga sebagai)suatu hukuman
pencegahan daripada Allah, dan (ingatlah ) Allah Maha Kuasa lagi Maha
Bijaksana”
(Surah al-Maidah
5:38)
Syariah
Islam juga telah menetapkan cara dan kaedah yang tertentu bagi
membelanjakan harta. Di antaranya syariah Islam telah mewajibkan zakat
kepada harta-harta yang tertentu dan amat menggalakkan sedekah dan
pemberian hadiah dalam keadaan-keadaan tertentu.
Firman Allah s.w.t
bermaksud:
"Hendaklah kamu membelanjakan harta kamu pada jalan Allah dan janganlah
kamu mencampakkan diri kamu ke dalam kebinasaan”.
( Surah al-Baqarah ayat 195 )
Kredit : http://prinsippengurusanislam.blogspot.com/2016/09/prinsip-maqasid-syariah.html
No comments:
Post a Comment