12 April 2022

18 August 2020

11 Cara Membantu Kehidupan Seks Lebih Baik

Mengubati masalah seksual lebih mudah sekarang daripada sebelumnya. Ubat revolusioner dan ahli terapi seks profesional ada jika anda memerlukannya. Tetapi anda mungkin dapat menyelesaikan masalah seksual kecil dengan membuat beberapa penyesuaian dalam gaya cinta anda. Berikut adalah beberapa perkara yang boleh anda cuba di rumah.

  • Didiklah diri. Terdapat banyak bahan bantu diri yang baik untuk setiap jenis masalah seksual. Semak imbas Internet atau kedai buku tempatan anda, pilih beberapa sumber yang sesuai dengan anda, dan gunakannya untuk membantu anda dan pasangan anda menjadi lebih baik mengetahui masalahnya. Sekiranya bercakap secara langsung terlalu sukar, anda dan pasangan dapat menggariskan petikan yang sangat anda sukai dan menunjukkannya kepada satu sama lain.
  • Beri masa untuk diri sendiri. Apabila anda meningkat usia, tindak balas seksual anda menjadi perlahan. Anda dan pasangan anda dapat meningkatkan peluang anda untuk berjaya dengan mencari persekitaran yang tenang, selesa dan bebas gangguan untuk seks. Juga, fahami bahawa perubahan fizikal dalam badan anda bermaksud bahawa anda memerlukan lebih banyak masa untuk membangkitkan semangat dan mencapai orgasme. Apabila anda memikirkannya, menghabiskan lebih banyak masa untuk melakukan hubungan seks bukanlah perkara yang buruk; menggunakan keperluan fizikal ini ke dalam rutin bercinta anda dapat membuka jalan kepada jenis pengalaman seksual yang baru.
  • Gunakan pelinciran. Selalunya, kekeringan faraj yang bermula pada perimenopause dapat diperbaiki dengan mudah dengan cecair pelincir dan gel. Gunakan ini dengan bebas untuk mengelakkan seks yang menyakitkan - masalah yang boleh menyebabkan bola salji menjadi libido dan meningkatkan ketegangan hubungan. Apabila pelincir tidak lagi berfungsi, bincangkan pilihan lain dengan doktor anda.
  • Kekalkan kasih sayang fizikal. Walaupun anda letih, tegang, atau kecewa dengan masalah ini, terlibat dalam mencium dan berpelukan sangat penting untuk mengekalkan ikatan emosi dan fizikal.
  • Berlatih menyentuh. Teknik fokus sensasi yang digunakan oleh ahli terapi seks dapat membantu anda menjalin keintiman fizikal tanpa merasa tertekan. Banyak buku bantu diri dan video pendidikan menawarkan variasi latihan ini. Anda juga mungkin ingin meminta pasangan anda menyentuh anda dengan cara yang dia ingin disentuh. Ini akan memberi anda gambaran yang lebih baik mengenai berapa banyak tekanan, dari lembut hingga tegas, yang harus anda gunakan.
  • Cubalah kedudukan yang berbeza. Membangunkan repertoar dari posisi seksual yang berbeza bukan sahaja menambah minat untuk bercinta, tetapi juga dapat membantu mengatasi masalah. Sebagai contoh, peningkatan rangsangan ke titik G yang berlaku apabila seorang lelaki memasuki pasangannya dari belakang dapat membantu wanita mencapai orgasme.
  • Tuliskan fantasi anda. Latihan ini dapat menolong anda meneroka kemungkinan aktiviti yang anda fikir mungkin akan memberi peluang kepada anda atau pasangan anda. Cuba fikirkan pengalaman atau filem yang membangkitkan anda dan kemudian kongsi memori anda dengan pasangan anda. Ini sangat berguna untuk orang yang mempunyai keinginan rendah.
  • Lakukan senaman Kegel. Kedua-dua lelaki dan wanita dapat meningkatkan kecergasan seksual mereka dengan menggunakan otot lantai panggul. Untuk melakukan latihan ini, ketatkan otot yang akan anda gunakan jika anda cuba menghentikan air kencing di tengah jalan. Tahan pengecutan selama dua atau tiga saat, kemudian lepaskan. Ulangi 10 kali. Cuba lakukan lima set sehari. Latihan ini boleh dilakukan di mana sahaja - semasa memandu, duduk di meja anda, atau berdiri di barisan pembayaran. Di rumah, wanita mungkin menggunakan berat faraj untuk menambahkan daya tahan otot. Bercakap dengan doktor anda atau ahli terapi seks mengenai di mana mendapatkannya dan cara menggunakannya.
  • Cuba berehat. Lakukan sesuatu yang menenangkan bersama sebelum melakukan hubungan seks, seperti bermain permainan atau keluar untuk makan malam yang menyenangkan. Atau cuba teknik relaksasi seperti latihan pernafasan dalam atau yoga.
  • Gunakan alat penggetar. Peranti ini dapat membantu seorang wanita belajar mengenai tindak balas seksualnya sendiri dan membolehkannya menunjukkan kepada pasangannya apa yang dia suka.
  • Jangan berputus asa. Sekiranya usaha anda sepertinya tidak berhasil, jangan putus asa. Doktor anda sering dapat menentukan punca masalah seksual anda dan mungkin dapat mengenal pasti rawatan yang berkesan. Dia juga dapat menghubungi anda dengan ahli terapi seks yang dapat menolong anda meneroka masalah yang mungkin menghalangi kehidupan seks yang memuaskan.

No comments: