Perkhidmatan SMS 62100 adalah perkhidmatan sms yang diwujudkan pihak TM untuk memudahkan pelanggan memeriksa bil jalur lebar streamyx, membuat pertanyaan dan menyelesaikan masalah teknikal.
1. Perkhidmatan sms ini hanya untuk pengguna Maxis, Celcom dan Digi sahaja dimana tiada cas dikenakan untuk Celcom dan Digi manakala cas 15sen/sms dikenakan untuk pengguna Maxis.
2. Kawasan liputan SMS 62100 meliputi negeri-negeri berikut :
<![if !supportLists]> I. <![endif]>Johor
<![if !supportLists]> II. <![endif]>Kedah
<![if !supportLists]> III. <![endif]>kelantan
<![if !supportLists]> IV. <![endif]>Negeri Sembilan
<![if !supportLists]> V. <![endif]>Perlis
<![if !supportLists]> VI. <![endif]>Pulau Pinang
<![if !supportLists]> VII. <![endif]>Sabah
<![if !supportLists]> VIII. <![endif]>Sarawak
<![if !supportLists]> IX. <![endif]>Terengganu
3. Kawasan liputan SMS 62100 bagi Kuala Lumpur dan Selangor pula meliputi kawasan berikut :
<![if !supportLists]>· <![endif]>Ampang, Bangsar, Bangi, Batu, Brickfields, Bukit Jaya, Cyberjaya, Damansara, Dengkil, Gombak
<![if !supportLists]>· <![endif]>Kajang, Kelana jaya, Kepong, Keramat, Klang, KL Central, KLIA, Kuala Selangor, Maluri, Pandan, Petaling jaya
<![if !supportLists]>· <![endif]>Putrajaya, Rawang, Semenyih, Serdang, Sg Besi, Sg Way, Shah Alam, Subang Jaya, Tanjung Karang, Taman Tun Dr Ismail, USJ
4. Perkhidmatan yang disediakan melalui sms adalah seperti berikut :
<![if !supportLists]>· <![endif]>Pendaftaran Telefon Bimbit
<![if !supportLists]>· <![endif]>Penukaran Nombor Telefon Bimbit
<![if !supportLists]>· <![endif]>Ketersedian Perkhidmatan Jalur Lebar TM
<![if !supportLists]>· <![endif]>Penyata bil
<![if !supportLists]>· <![endif]>Status Rebat
<![if !supportLists]>· <![endif]>Status Bayaran Balik
<![if !supportLists]>· <![endif]>Laporan Kerosakan(Tiada Nada)
<![if !supportLists]>· <![endif]>Laporan Kerosakan(Bising)
<![if !supportLists]>· <![endif]>Status Laporan kerosakan
5. Panduan SMS 62100
a) Mendaftar telefon bimbit
Taip REG<jarak>No talian tetap beserta kod kawasan<jarak>Nama<jarak>No KP baru
Contoh : REG 0312345678 Ali 780202034567
Taip REG<jarak>No talian tetap beserta kod kawasan<jarak>Nama<jarak>No KP baru
Contoh : REG 0312345678 Ali 780202034567
b) Penukaran No Telefon Bimbit
Taip CHG<jarak>No Baru<jarak>No lama<jarak>No talian tetap besrta kod kawasan
Contoh : CHG 0131234567 0191234567 0312345678
Taip CHG<jarak>No Baru<jarak>No lama<jarak>No talian tetap besrta kod kawasan
Contoh : CHG 0131234567 0191234567 0312345678
c) Memeriksa status bil - Penyata bil
Taip BILL1<jarak>No talian tetap beserta kod kawasan
Contoh : BILL1 0312345678
Taip BILL1<jarak>No talian tetap beserta kod kawasan
Contoh : BILL1 0312345678
Status Rebat
Taip BILL2<jarak>No talian tetap besrta kod kawasan
Contoh : BILL2 0312345678
Taip BILL2<jarak>No talian tetap besrta kod kawasan
Contoh : BILL2 0312345678
d) Melaporkan kerosakan teknikal dan memeriksa status laporan
Tiada Nada
Taip FAULT1<jarak>No talian tetap beserta kod kawasan
Contoh : FAULT1 0312345678
Tiada Nada
Taip FAULT1<jarak>No talian tetap beserta kod kawasan
Contoh : FAULT1 0312345678
Bising
Taip FAULT2<jarak>No talian tetap beserta kod kawasan
Contoh : FAULT2 0312345678
Taip FAULT2<jarak>No talian tetap beserta kod kawasan
Contoh : FAULT2 0312345678
Status Laporan Kerosakan
Taip FAULT3<jarak>No talian tetap beserta kod kawasan
Contoh : FAULT3 0312345678
Taip FAULT3<jarak>No talian tetap beserta kod kawasan
Contoh : FAULT3 0312345678
d) Memeriksa ketersediaan perkhidmatan jalur lebar di kawasan anda
Taip STX<jarak>No talian tetap beserta kod kawasan
Contoh : STX 0312345678
Taip STX<jarak>No talian tetap beserta kod kawasan
Contoh : STX 0312345678
No comments:
Post a Comment