Oct 10, 2017

Hanya Allah sandaran kita...


"... Wa ufawwidu amrii ilallah. Innallaha basiiruum bil 'ibaad."

Arti: "...Dan aku serahkan segala urusanku ke hadirat Allah. Sungguh Allah Maha melihat akan keadaan hamba-hambaNya." ~Qur'an Surat Ghaafir 40:44~



فَسَتَذۡكُرُونَ مَآ أَقُولُ لَڪُمۡۚ وَأُفَوِّضُ أَمۡرِىٓ إِلَى ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَصِيرُۢ بِٱلۡعِبَادِ (٤٤



(Kiranya kamu tetap berdegil sekarang) maka kamu sudah tentu akan mengetahui kebenaran apa yang aku katakan kepada kamu dan aku sentiasa menyerahkan urusanku bulat-bulat kepada Allah (untuk memeliharaku); sesungguhnya Allah Maha Melihat akan keadaan hamba-hambaNya.
Quran: Ghaafir 40:44


1. Saat #takut akan sesuatu katakanlah


حسبنا لله و نعم الوكيل
''Hasbunallah wani'mal wakiil''


2. Apabila menginginkan #hajat terkabulkan maka katakanlah


ماشاءالله لا قوة إلا بالله
''Maa syaa Allah laa quwata illa billah''


3. Jika #takut_tertipu oleh manusia culas dan sempit hati maka katakanlah


و أفوض أمري إلى الله إن الله بصير بالعباد
''Wa ufawwidu amrii ilallah innallaha bashirun bil-'ibaad''


4. Apabila merasa #gelisah, susah,kurang semangat katakanlah


لااله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
''La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minadzhoolimin''.

Sangat mudah melafadzkannya, tapi tidak semua orang ditakdirkan utk membacanya.
Karena ALLAH lah sandaran hati kita.




5. Doa elakkan muslihat jin/iblis/syaiton




إِذۡ أَوَى ٱلۡفِتۡيَةُ إِلَى ٱلۡكَهۡفِ فَقَالُواْ رَبَّنَآ ءَاتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحۡمَةً۬ وَهَيِّئۡ لَنَا مِنۡ أَمۡرِنَا رَشَدً۬ا (١٠



(Ingatkanlah peristiwa) ketika serombongan orang-orang muda pergi ke gua, lalu mereka berdoa: Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami. 
al-kahfi (10)






Sep 7, 2017

Riya, Sum’ah, Ujub, dan Takabur

Salah satu penyakit hati dalam diri manusia yang dapat menutup jalan hidayah Allah swt adalah 4 sifat tercela tersebut. Penyakit ini bisa melanda seluruh lapisan masyarakat, dari yang kaya sampai yang miskin, orang alim dan bodoh, dan yang muslim maupun non muslim. Diantara tandanya adalah menantang alam, tidak menjalankan aturan Allah swt, dan meremehkan serta menghina sesamanya. Riya, Sum’ah, Ujub dan Takabur adalah sifat-sifat tercela yang hampir memiliki kesamaan, dan sifat-sifat tersebut harus kita jauhi.

1. Riya

Pengertian riya’ menurut Bahasa, berasal dari kata ru’yah, yang artinya menampakkan.

Secara istilah riya’ adalah memperlihatkan suatu amal kebaikan/ibadah kepada sesama manusia agar ingin dipuji orang dan tidak diniatkan untuk Allah swt.

Dalam firman Allah ta’ala,

“Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang shalat, (yaitu) orang-orang yang lalai dari shalatnya, orang-orang yang berbuat riya.” (Q.S. Al Maa’uun ayat 4-6)

2. Sum’ah

Kata sum’ah secara Bahasa, berasal dari kata samma’a, yang artinya memperdengarkan.

Secara istilah Sum’ah adalah sikap seorang muslim memperdengarkan atau membicarakan amal/ibadahnya kepada orang lain yang semula tidak ada yang mengetahuinya atau tersembunyi, guna mendapat pujian, penghargaan atau keuntungan materi.

Dalam hadist Rasulullah saw bersabda, “Siapa yang berlaku Sum’ah maka akan diperlakukan Sum’ah oleh Allah. Dan barangsiapa berlaku riya makan akan dibalas dengan riya.” (H.R. Bukhari)

Maksud hadist : diperlakukan Sum’ah oleh Allah yaitu diumumkan aib-aibnya diakhirat. Sedangkan dibalas dengan riya yaitu diperlihatkan amalnya namun tidak diberi pahalanya. Naudzubillah..

3. Ujub

Ujub adalah mengagumi diri sendiri, yaitu ketika kita merasa bahwa diri kita memiliki kelebihan tertentu yang tidak dimiliki orang lain.

Imam Al Ghozali menuturkan, “Perasaan ujub adalah kecintaan seseorang pada suatu karunia dan merasa memilikinya sendiri, tanpa mengembalikan keutamaannya kepada Allah”.

Memang setiap orang memiliki kelebihan yang tidak dimiliki orang lain. Tetapi siapa yang memberikan kelebihan tersebut?

“Bagi Allah semua kerajaan langit dan bumi dan apa yang ada diantaranya.” (Q.S. Al Maidah ayat 120)

4. Takabur

Takabur berasal dari bahasa Arab takabbara – yatakabbaru, yang artinya sombong atau membanggakan diri sendiri.

Takabur semakna dengan Ta’azum, yaitu menampakkan keagungannya dan kebesarannya dibandingkan dengan orang lain.

Takabur berupa kesombongan merupakan sifat syaitan yang dijelaskan dalam Al Qur’an. Ini merupakan sifat paling berbahaya dan dibenci Allah swt.

“Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang sombong.” (Q.S. An Nahl ayat 23)

“Maka masuklah pintu-pintu neraka jahanam, kamu kekal didalamnya, maka amat buruklah orang-orang yang menyombongkan diri.” (Q.S. An Naml ayat 29)

Dengan segala kerendahan hati kita, mari sama-sama kita lihat jauh kedalam hati kita yang paling dalam. Mari kita hindari atau kita buang jauh-jauh sifat buruk atau sifat tercela ini, agar antar kita terjalin rasa kasih sayang yang tulus.

Menghapuskan Anai-anai [White Ants]

Anai-Anai Anai-anai ialah serangga kecil yang boleh meruntuhkan rumah.Jika anai-anai telah mula masuk ke dalam kayu-kayan di rumah, seharusnya panggil exterminator profesional. Buat sendiri amat payah. 

Jika ingin membuat tindakan preventif supaya anai-anai tidak menyerang rumah, saya berikan tips. 

Kenali Anai-Anai 

1. Anai-anai suka kelembapan tinggi dan makanan utama ialah serat kayu hidup dan mati 

2. Anai-anai ada berpuluh species. Yang putih, yang kuning, yang perang …. Queen anai-anai ada banyak dalam satu koloni. Askar anai-anai menjaga anak-anak. Anai-anai yang berkepak mencari-cari tempat baru membina koloni macam kelakatu berterbangan. 

3. Kalau nampak banyak kelakatu berterbangan, pasti berhampiran ada koloni anai-anai. 

4. Anai-anai tak tahan matahari. Cepat mati. Sebab tu mereka samada membuat lorong tanah atas kayu/simen/konkrit atau menggali terowong dalam tanah. 

5. Anai-anai suap-menyuap makanan kepada rakan masing-masing. 6. Dalam perut anai-anai ada ribuan protozoa ( hidupan macam kuman ) yang mengkhadamkan serat kayu yang ditelannya. 

Dah kenal... Maka tiba masa mengurangkan minat anai-anai dari rumah kita: 

1. Pastikan laman rumah bersih dan pokok-pokok kecil di-trim. Rumput dan lalang dicantas. 

2. Pastikan tiada sampah, timbunan kayu, perabut reput, pokok mati dan tunggul pokok berhampiran rumah 

3. Pastikan air parit mengalirkan air terus ke saliran parit besar. Pastikan parit rumah tak pecah dan berumput. 

4. Pastikan bawah rumah tiada takungan air. 

5. Tutup rekahan-rekahan yang dijumpai pada bahagian dinding dengan simen atau kapur. 

6. Pastikan paip-paip bocor berhampiran tanah dibaiki segera. Tanah-tanah yang lembap menarik anai-anai buat sarang. 

7. Kalau terjumpa koloni anai-anai di halaman, jangan cuba buang sendiri sebab nanti yang saki-baki akan mencari tempat baru terutama sekali rumah. Panggil pakar. 

8. Pastikan perabut buruk, buku-buku, kertas, pakaian, akhbar lama, kayu dan apa saja barang dah tak mahu pakai lagi, dikeluarkan dari rumah dan dibuang terus. 

Bermakna, kita kena rajin dan suka laman rumah yang bersih dan cantik. Dan juga rajin menjaga kebersihan dalam rumah. Kalau kita buat di atas, kita juga mengurangkan serangan nyamuk, ulat gonggok, ular, tikus, kutu anjing, lipas dan cicak. 

Tiba masa untuk buat kubu pertahanan. 

Kalau nak cantik, suruh kontraktor yang buat. 

> Buat kubu pasir sekeliling rumah atau sekeliling bahagian rumah yang jejak pada tanah, terutama sekali berhampiran foundation rumah. Jarak dalam beberapa inci lah dari bahagian tu. 

> Gali 6 inci ke dalam tanah dan 6 inci lebar. 

> Masukkan pasir yang saiznya standard iaitu diameter 1mm majoritinya. Kalau pakai ayak besi atau aluminium saiznya mesh 16. Mesti saiz tu. Sebab kalau pasir terkecil, anai-anai boleh pikul dan kalau terbesar, anai-anai boleh lalu kat celah. 

> Tutup bahagian atas dengan simen atau bahan composite yang tak disukai anai-anai. 

> Sapukan bahagian-bahagian kayu yang berhampiran tanah dengan air yang telah dicampurkan serbuk BORAX. ( NOTA: BORAX ni dulu banyak digunakan oleh pembuat mee kuning, kuey teow, chee cheong fun, nasi putih masakan Siam, Indon dan Cina. Dah berkoyan-koyan orang Melayu dok makan racun ni, sebelum diharamkan kerajaan. Borax ini adalah salah satu punca Barah Hati). 

> BORAX tak bunuh terus anai-anai. Apabila anai-anai suap-menyuap serat kayu pada rakan-rakan sekerjanya, ia akan tersuap sekali BORAX ni. Bila BORAX masuk perut, ia akan bunuh kuman pengkhadaman anai-anai. Lalu anai-anai mati kerana kekurangan zat. 

Pembasmian anai-anai yang telahpun berhimpun di dalam rumah: >Panggil pakar. Ni kerja susah... 

P/s 
:~ A] Atau lebih mudah, gali lubang sekeliling rumah Anda, tanamkan paip PVC dan biarkan sejengkal dari tanah. Tutup hujung atas yg berlubang tu, dari mase kesemasa isikan dgn Minyak Hitam dari enjin kereta/moto yg Anda tukar tu masukkan kedlm paip PVC tadi. IsyaAllah rumah Anda sentiasa dijauhi dari anai-anai. 
 :~ B] dan Anda boleh juga lakukan, pindahkan sarang semut Api Merah di bahagian2 tertentu dirumah Anda sebagai "Penjaga".Tetapi AWAS jk Anda ada anak2 keciL, Sekian :)

Sep 1, 2017

Amalan Kekuatan Seksual

https://wongalus.wordpress.com/2017/08/09/amalan-untuk-kekuatan-seksual-bagus-juga-buat-suami-yang-berpoligami/ 


Kesehatan dan kenikmatan dalam berhubungan seksual sangat diperlukan dalam kehidupan sehari-hati. Dengan aktivitas seksual yanag wajar dan baik, maka banyak manfaat yang didapatkan. Misalnya pikiran akan menjadi tenang dan stress menjadi hilang. Berikut adalah amalan buat suami agar kita mendapatkan aktivitas seksual yang menyenangkan dan barokah. Amalan ini bagus juga buat suami yang isterinya lebih dari satu sehingga kuat melayani isteri-isterinya dengan adil dan tetap kuat tidak loyo yang bisa membuat isterinya  kecewa. Amalannya sebagai berikut:
Wiridkan usai sholat fardhu sebanyak 17 x ayat berikut ini selama 3 hari:

Muttaki-Iina ‘Alaa Sururin Mashfuufatin Wazawwajnaahum Bihuurin ‘Iinin

Ath Thuur ayat 20: mereka bertelekan di atas dipan-dipan berderetan dan Kami kawinkan mereka dengan bidadari-bidadari yang cantik bermata jeli.

Selanjutnya adalah membaca 1 x sebelum berhubungan seksual.
Silahkan ditambah dengan doa-doa lain yang sesuai dengan tuntunan Agama. Demikian semoga ada manfaatnya buat kita semua. Amin.

Aug 25, 2017

Menuju Masa Tua

✍ * MENUJU MASA TUA"
*1. Sisa umur ini pendek,*
"selagi selera.....makanlah"
"selagi layak........pakailah"
"Selagi manfaat......belilah"
"Selagi bisa........berbagilah"
"Silaturahim......lakukanlah"
*Nikmati hidup apa adanya.*

*2.* Dulu kita berusaha, utk memiliki. Kini saatnya untuk melepas, harta, tahta, anak, isteri semua akan kembali kepada-NYA. *Bahagia terletak pada  keikhlasan.*

*3.* Sehari berlalu, umur berkurang, berbuat baiklah karena *kita tidak tahu bila akan dipanggilNya.*

*4.* Hidup ini sangat singkat dalam sekejap kita mulai tua dan *pasti masuk pusara..*

*5.* Jangan tengok ke atas akan selalu kurang, tengok ke bawah bisa merasa cukup dan syukuri apa adanya pasti bahagia. *Redha dan bersyukurlah..*

*6.* Yang terbaik adalah berbuat  baik, membantu orang lain, *Jangan  menyakiti, latih diri dgn berbaik sangka , agar sihat lahir batin.*

*7.* Kasih orang tua tidak ada batas. Sedarlah, bila anak sakit, orang tua bagai terhiris, bila orang tua sakit anak cuma tengok dan bertanya.
Anak-anak memakai wang orang tua seperti keharusan, tetapi orang tua memakai wang anak pasti rikuh. *Cukupilah diri sendiri jangan berharap pemberian anak.*

*8.* Rumah orang tua adalah rumah anak, tetapi rumah anak bukanlah rumah orang tua. *Sedarilah.*

*9.* Orang tua selalu mendoakan anak, tapi anak jarang  mendoakan orang tua. Maka *bekali lah kubur kita dgn amal yg banyak, jangan bergantung semata2 pada doa anak.*

*10.* Kebaikan dan keburukan sebagai ujian dan tidak akan berakhir sampai kita mati. *Hadapi dgn syukur dan sabar.*

SELAMAT MENIKMATI "HARI TUA"...